Πέμπτη, 17 Μαΐου 2007




cannes 2007





«Μy Βlueberry nights»


του Γουόνγκ Καρ Γουάι


με τους :


Νόρα Τζόουνς ( πρωτη κινηματογραφικη εμφανιση )


Νάταλι Πόρτμαν


Ρέιτσελ Γουάιζ


Τζουντ Λο.



Ο κινεζος χτυπησε στην Αμερικη, κι η Αμερικη του παραδοθηκε αμαχητι με ενα καστ εξαιρετικο, με μια μαγικη κυριολεκτικα Νορα Τζόουνς, σε μια ποιητικη παραίσθηση ,που τον φερνει στην πρωτη σειρα των δημιουργων. Οσοι εχουν δει τις προηγούμενες ταινίες του, σιγουρα δεν θα εντυπωσιαστουν και τόσο, ομως το στοιχιμα παραμενει.


Σπάνια μη Αμερικανος σκηνοθέτης, τα καταφερε τόσο , να μεταδώσει τον δικο του φιλμικο κόσμο σε ξενη παραγωγη. Μια ταινία που οσο αργη, όσο προβλεψιμη, οσο αρνητικα μπορει να της δεις, δεν μπορεις να ξεκολήσεις τα ματια σου απ αυτην.

4 σχόλια:

Seven Film Gallery είπε...

Ο Δημητρης Δανικας γραφει στα ΝΕΑ:

Ένα θεσπέσιο τίποτα!
Η Νόρα Τζόουνς, αστειευόμενη ανάμεσα στον σκηνοθέτη του «Μy Βlueberry nights» Γουόνγκ Καρ Γουάι και τον συμπρωταγωνιστή της Τζουντ Λο
Η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται. Έτσι και στην πρεμιέρα των εξηντάχρονων Καννών, με τη θεσπέσια πασαρέλα «Μy Βlueberry nights».
O Γουόνγκ Καρ Γουάι ή Βάι λοιπόν. Ο κρεμανταλάς πενηντάρης της Σαγκάης και της απόλυτης, αισθητικής, πρωτοπορίας. Ο εναέριος σεφ τού «Ιn the mood for love» και του «2046». Το άγγιγμα του Μίδα. Ακόμα και το κουρέλι θα το χρυσώσει. Το βλέμμα της ομορφιάς και η ατμόσφαιρα της μαγείας. Φανταστείτε, επί 100 λεπτά η μία κοινοτοπία να διαδέχεται την άλλη, αλλά το μάτι να μην ξεκολλάει!
Τα ετερόκλητα έλκονται. Ετερόκλητα μεγέθη η Κίνα με τις ΗΠΑ. Ξένος ο Κινέζος Γουόνγκ Καρ Γουάι στη Νέα Υόρκη, το Μέμφις και το Λας Βέγκας. Αμερικανίδα η Νόρα Τζόουνς, το ίδιο και η Νάταλι Πόρτμαν. Αγγλίδα η Ρέιτσελ Γουάιζ, το ίδιο και ο Τζουντ Λο. Κι όμως η απόλυτη μεταμόρφωση είναι γεγονός. Ο Κινέζος πήγε στην Αμερική, αλλά στο τέλος η Αμερική παραδόθηκε, αμαχητί, στην Κίνα!
Αν κάποιος παραγωγός, ακόμα και Έλληνας, λάμβανε ως πρόταση τη συνταγή των «νυχτερινών βατόμουρων», θα την έστελνε στα σκουπίδια. Χωρίς σενάριο; Αδύνατον. Με πρωταγωνίστρια μια τραγουδίστρια; Μόνο για «Αlter ego» και πολύ της πάει.
Όμως, όταν εκ γενετής έχεις ευλογηθεί με τόσο ταλέντο και είσαι βουτηγμένος σε τόση ομορφιά, ε τότε όλα είναι piece of cake. Ακούστε τον ίδιο τον Κινέζο με πόση ευκολία και άνεση τα λέει:
«Η πρώτη μου αμερικανική εμπειρία, μια πρόκληση όχι μόνο για τη γλώσσα αλλά και για το φιλί. Αλλιώτικο στην Κίνα, αλλιώτικο στη Δύση».
Έτσι μόνο για το φιλί, χωρίς ιστορία, χωρίς τίποτα;
Ε, όχι κι έτσι. Έγραψα μερικές γραμμές και τις έστειλα στον Λόρι να τις επεξεργαστεί και να γράψει τις ατάκες (εννοεί τον Αμερικανό συγγραφέα Λόρενς Μπλοκ).
Μόνο αυτό;
Τα υπόλοιπα τα βρήκαμε στα γυρίσματα με τους ηθοποιούς Όταν λέει «τα βρήκαμε» εννοεί ότι και οι πέντε πρωταγωνιστές του (Νόρα Τζόουνς, Νάταλι Πόρτμαν, Ρέιτσελ Γ ουάιζ, Τζουντ Λο, Ντέιβιντ Στρατθχάιμ) άλλαζαν, πρόσθεταν, αφαιρούσαν. Ανάλογα με τη διάθεση. Της ημέρας, των γυρισμάτων και των χαρακτήρων. «Ο αυτοσχεδιασμός έχει να κάνει με τους ρόλους. Ήθελα η Νόρα να παίξει τη Νόρα, όχι κάποιον ρόλο ξένο προς τον αληθινό εαυτό της».

Την ξέρατε;
Όχι. Αλλά μου άρεσε η φωνή της. Ακούγοντάς την, φανταζόμουνα μια ιστορία που να της ταιριάζει.

Κι εσείς, μις Τζόουνς;
«Ούτε κι εγώ τον ήξερα. Όταν μου έκανε την... ανήθικη πρόταση, κάθησα και είδα για πρώτη φορά το «Ιn the mood for love». Αυτό ήταν.
Και το πιο τρελό; Από το σάουντρακ με τις πενιές του Ράι Κούντερ και με φωνές όπως του Ότις Ρέντινγκ απουσιάζει η Νόρα Τζόουνς. Τόσο τρελό; «Το στοίχημα ήταν να τη μεταμορφώσω από τραγουδίστρια σε ηθοποιό», Τα κατάφερε λοιπόν; Ένα θα σας πω. Αν βλέπατε τη Νόρα Τζόουνς της οθόνης σε σύγκριση μ΄ αυτό το ασήμαντο πλάσμα που κάθησε απέναντί μου, θα τσιμπιόσασταν μέχρι θανάτου. Χωρίς νυστέρια, χωρίς μπότοξ, χωρίς χημικές ουσίες, απλώς με το φως και τον φακό, μεταμορφώνει το τίποτα σε μέγιστο αισθητικό γεγονός. Κυρίες και δεσποινίδες, ο Γερμανός για τα κινητά, ο Κινέζος για την ομορφιά!

Seven Film Gallery είπε...

Και η γνωμη του ΝΙΝΟΥ ΦΕΝΕΚ ΜΙΚΕΛΙΔΗ στην ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ


Το θέαμα, η πολιτική αλλά και ο κινηματογράφος του δημιουργού συνδυάζονται στο 60ό εορταστικό κινηματογραφικό φεστιβάλ των Κανών, που άρχισε χθες με τρόπο ιδιαίτερα εντυπωσιακό. Μια σειρά διάσημα αστέρια ανέβηκαν το κόκκινο χαλί στις σκάλες του Μεγάρου για να παρακολουθήσουν την επίσημη έναρξη, δηλαδή την πρώτη αμερικανική ταινία «My Blueberry Nights» του διάσημου Κινέζου σκηνοθέτη Γουόνγκ Καρ Γουάι («Ερωτική επιθυμία», «2046»). Ανάμεσά τους και οι πρωταγωνιστές της Τζουντ Λο, Ρέιτσελ Βάις και η γνωστή τραγουδίστρια Νόρα Τζόουνς, που κάνει το κινηματογραφικό ντεμπούτο της.



Η Νόρα Τζόουνς ανάμεσα στον σκηνοθέτη Γουόνγκ Καρ Γουάι και τον συμπρωταγωνιστή της Τζουντ Λο
«Οταν μου χτύπησε την πόρτα μου ο Γουόνγκ Καρ Γουάι, νόμισα ότι με ήθελε να τραγουδήσω. Δεν φαντάστηκα πως με ήθελε για ηθοποιό», ανέφερε η Νόρα Τζόουνς, στη συνέντευξη Τύπου. «Δεν είχα δει καμιά ταινία του, αλλά μόλις επέστρεψα από την τουρνέ που έκανα, κάθισα και είδα την "Ερωτική επιθυμία" και τη βρήκα ό,τι πιο όμορφο είχα δει στον κινηματογράφο. Γι' αυτό και τον εμπιστεύτηκα», πρόσθεσε. Οπως εξήγησε στη συνέχεια ο Καρ Γουάι, «η δουλειά της Νόρας ήταν πράγματι πολύ σκληρή, γιατί έκανε κάτι για πρώτη φορά, όπως και εγώ, που για πρώτη φορά γύριζα ταινία σε μια άλλη γλώσσα, στην Αμερική. Στην αρχή η Νόρα ήταν νευρική γιατί δεν γνώριζε τους κανόνες του ηθοποιού, αλλά άρχισε να το ξεπερνάει. Είχε ν' αντιμετωπίσει έναν έναν τους διάφορους γνωστούς ηθοποιούς και σταδιακά άρχισε να γίνεται άνετη μ' αυτούς. Της είπα πως δεν την ήθελα να είναι ηθοποιός αλλά να είναι φυσική, ο εαυτός της, να μην παίζει. Μόνο σε μια σκηνή, όταν χρειαζόταν να κλάψει, της είπα: "Τώρα πρέπει να είσαι ηθοποιός". "Δώσε μου μερικά λεπτά", μου είπε. Υστερα η κάμερα άρχισε να γυρίζει και η Νόρα άρχισε να κλαίει. Τα κατάφερε περίφημα και όταν τελειώσαμε της το είπα. "Μήπως θέλεις να το ξανατραβήξουμε;", με ρώτησε».

Ο έρωτας και τα προβλήματά του (ιδιαίτερα ο πόνος αλλά και η μοναξιά), στοιχεία που συναντάμε και στις άλλες του ταινίες, είναι στο επίκεντρο της νέας ταινίας του Γουόνγκ Καρ Γουάι. Μόνο που αυτή τη φορά τα αντιμετωπίζει έπειτα από ένα ρόουντ μούβι, με τη Νόρα Τζόουνς στο ρόλο μιας νεαρής γυναίκας, που, ύστερα από μια ερωτική απογοήτευση κι αφού αρχικά συναντήσει το συμπαθητικό ιδιοκτήτη ενός καφέ της Νέας Υόρκης (Τζουντ Λο), ξεκινά ένα μακρινό ταξίδι για να ξεχάσει τον άντρα που την εγκατέλειψε. Βρίσκει δουλειά ως σερβιτόρα στους σταθμούς που κάνει, από το Τενεσί και το Μέμφις μέχρι την Αριζόνα και το Λας Βέγκας, και συναντά πρόσωπα με διάφορα προβλήματα. Στο Τενεσί έναν αστυνομικό (Ντέιβιντ Στράδερν), που εξακολουθεί να είναι τρελά ερωτευμένος με τη γυναίκα του (Ρέιτσελ Βάις) που τον εγκατέλειψε. Στην Αριζόνα μια παθιασμένη με τον τζόγο κοπέλα (Νάταλι Πόρτμαν), που προσπαθεί να τη μάθει να «διαβάζει» τους ανθρώπους και με την οποία ταξιδεύει ώς το Λας Βέγκας.

Παρ' όλο που η ταινία γυρίστηκε σε διάφορες Πολιτείες της Αμερικής, ο σκηνοθέτης, με τη βοήθεια του έξοχου Ιρανογάλλου διευθυντή φωτογραφίας Ντάριους Χόντζι (που αντικατέστησε τον τακτικό κάμεραμάν του, Κρίστοφερ Ντόιλ), κατάφερε να δημιουργήσει την ίδια στιλιζαρισμένη ατμόσφαιρα με τις κινέζικες ταινίες του. Μας δίνει την εικόνα μιας «άλλης» Αμερικής, μέσα από πλάνα (συχνά νυχτερινά), με τον απαραίτητο για την ατμόσφαιρα κόκκο, με ένα βαθύ κόκκινο χρώμα να κυριαρχεί, με την κάμερα να κινείται σε ωραία πανοραμίκ και να «τραβάει» τις σκηνές μέσα από καθρέφτες, χρησιμοποιώντας το σινεμασκόπ για να τονίσει το θέμα του χωρισμού και της απόστασης (σωματικής αλλά και ψυχικής) που κυριαρχούν στην ταινία. Από τις πιο όμορφες σκηνές είναι το «φιλί» που δίνει ο Λο στην Τζόουνς, για να της καθαρίσει το παγωτό από τα χείλη, ενώ εκείνη κοιμάται πάνω στο μπαρ.

Μπορεί με την ταινία αυτή ο Καρ Γουάι να μην προσθέτει τίποτα το καινούργιο στην «Ερωτική επιθυμία» του, πρέπει όμως να ομολογήσω πως κατάφερε να φτιάξει μια το ίδιο όμορφη, λυρική, μαζί και ελεγειακή, ταινία, κάτι που πολύ πολύ σπάνια βλέπουμε να βγαίνει από το σύγχρονο Χόλιγουντ.

Seven Film Gallery είπε...

10.000 δημοσιογράφοι, Τζουντ Λο και Νόρα Τζόουνς
o Ρόμπυ Εκσιέλ γραφει στο ΕΘΝΟΣ


Με το ζόρι ανέπνεες χθες το πρωί στην αίθουσα Ντεμπισί, στην παγκόσμια πρώτη προβολή της νέας ταινίας του Γουόνγκ Καρ - Βάι «Μy blueberry nights». Να έφταιγε η αναμονή για το ίδιο το φιλμ, το πρώτο αγγλόφωνο του Κινέζου σκηνοθέτη, που γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στην Αμερική με γαλλικά και κινεζικά κεφάλαια και πρωταγωνιστές τον Τζουντ Λο και την τιμημένη με Γκράμι τραγουδίστρια της σόουλ Νόρα Τζόουνς;

Ή μήπως, απλά, το γεγονός ότι φέτος, στην 60ή επέτειο του Φεστιβάλ Κανών, μαζεύονται κάπου... 10.000 δημοσιογράφοι και ρεπόρτερ απ όλο τον πλανήτη, αριθμός-ρεκόρ για τα δεδομένα οποιουδήποτε φεστιβάλ;

Οπως και να χει, πολύ κακό για το τίποτα. Το βλέμμα του Καρ Βάι στην Αμερική, από την κουλτούρα της οποίας έχει τόσο επηρεαστεί, όπως λέει, αποδεικνύεται απλοϊκό και αμήχανο.

Είναι φανερό ότι ουδείς εκ των εκλεκτόρων του διαγωνιστικού προγράμματος είχε δει την ταινία -η κόπια έφθασε μόλις την Τρίτη από εργαστήριο μοντάζ του Λος Αντζελες. Την τιμή (και την... ανία) είχαν πρώτοι οι δημοσιογράφοι, ενώ η προβολή για τους επισήμους έγινε χθες το βράδυ, μετά την τελετή έναρξης της επετειακής διοργάνωσης με οικοδέσποινα την Νταϊάν Κρούγκερ.

Ρόμπυ Εκσιέλ

Seven Film Gallery είπε...

Του απεσταλμένου της ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ στις ΚΑΝΝΕΣ Παναγιωτη Παναγοπουλου

Εξήντα χρόνια ποικιλίας, διαφορετικών τάσεων και κινηματογραφικής πολυχρωμίας γιορτάζει από χθες το φεστιβάλ των Καννών, το οποίο άρχισε με μια ταινία που τονίζει το χαρακτηριστικό της συνεργασίας των καλλιτεχνών και των πολιτισμών. Το «My blueberry nights» του Γουόνγκ Καρ Γουάι, είναι μια ιδανική επιλογή για εναρκτήρια ταινία. Ο Γουόνγκ Καρ Γουάι έχει τιμηθεί στο παρελθόν με το βραβείο σκηνοθεσίας (για το «Happy together»), στην περσινή διοργάνωση ήταν πρόεδρος της κριτικής επιτροπής, ενώ είναι από τις αγαπημένες προσωπικότητες των Καννών και του καλλιτεχνικού σινεμά.

Για το «My blueberry nights» ο Γουόνγκ έκανε μια τολμηρή επιλογή. Επέλεξε για πρωταγωνίστρια τη Νόρα Τζόουνς, τραγουδίστρια και τραγουδοποιό της σύγχρονης φολκ μουσικής, για να γυρίσει την πρώτη του αγγλόφωνη ταινία. Ο σκηνοθέτης από το Χονγκ Κονγκ εμπιστεύτηκε στην Τζόουνς τον ρόλο της Ελίζαμπεθ/ Λίζι/ Μπεθ, μιας νεαρής γυναίκας που αποφασίζει να κάνει ένα μακρύ ταξίδι στην Αμερική, προσπαθώντας να ξεπεράσει έναν μεγάλο έρωτα και να συνειδητοποιήσει αν ένας άντρας που μόλις γνώρισε, μπορεί να είναι η επόμενή της αγάπη.

Εχοντας μόλις καταλάβει ότι ο αγαπημένος της την απατάει, η Ελίζαμπεθ γνωρίζει στη Νέα Υόρκη τον Τζέρεμι, τον Βρετανό ιδιοκτήτη ενός μικρού εστιατορίου. Η έλξη είναι αμοιβαία, όμως η Ελίζαμπεθ πρέπει να αναζητήσει πού βρίσκεται η ίδια. Πηγαίνει στο Μέμφις και αλλάζοντας το όνομά της σε Λίζι, δουλεύει ως σερβιτόρα και παρακολουθεί την ιστορία πικρού χωρισμού ανάμεσα σε έναν αλκοολικό αστυνομικό και τη γυναίκα του. Επειτα από το τραγικό τέλος, θα φτάσει στην Αριζόνα. Τη λένε πια Μπεθ και εκεί θα γνωρίσει μια νεαρή επαγγελματία παίκτρια. Ενα τολμηρό σχέδιο θα τις φέρει κοντά και δίπλα στην κοπέλα η Μπεθ θα αρχίσει να διακρίνει τους ανθρώπους πίσω από τις συμπεριφορές τους.

Οι υποκριτικές αδυναμίες της Τζόουνς είναι αρκετές, όμως η παρουσία της είναι ταιριαστή στον ρόλο της Ελίζαμπεθ, που αντιμετωπίζει τη ζωή με απορία και περιέργεια. Η έξυπνη κίνηση του Γουόνγκ ήταν ότι υποστηρίζει την πρωταγωνίστριά του με ένα πολύ δυνατό καστ, που περιλαμβάνει τους: Τζουντ Λο, Ντέιβιντ Στράδερν, Ρέιτσελ Βάιζ και Νάταλι Πόρτμαν (που δίνει και την καλύτερη ερμηνεία). Στοιχεία από προηγούμενες ταινίες του, όπως η «Ερωτική επιθυμία» και το «2046» υπάρχουν και εδώ, κυρίως στο οπτικό μέρος. Ο Γουόνγκ Καρ Γουάι έχει μια εξαιρετική ματιά στα χρώματα και το στήσιμο κάδρων, καθώς και στην κινηματογράφηση μικρών ερωτικών λεπτομερειών, με βαθύ συναίσθημα. Ενα φιλί ανάμεσα στην Τζόουνς και τον Λο, είναι από τα πιο αισθησιακά και γνήσια ερωτικά φιλιά που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια.

Οπως είπε χθες στη συνέντευξη Τύπου ο Γουόνγκ Καρ Γουάι, αυτό που ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση για εκείνον. «Ενα φιλί έχει διαφορετική σημασία στην Κίνα απ’ ό,τι στην Αμερική. Γι’ αυτό και ρωτούσα συνέχεια τους ηθοποιούς».

Η Τζόουνς δέχτηκε την αναπάντεχη πρόταση από τον Γουόνγκ, ταινία του οποίου δεν είχε δει μέχρι τότε. «Ημουν σε περιοδεία όταν με βρήκε και μού είπε αν θέλω να κάνουμε μαζί μια ταινία. Είδα τότε την «Ερωτική επιθυμία» και ήταν το πιο ωραίο πράγμα που έχω δει ποτέ. Δεν σκέφτηκα τίποτε άλλο. Τον εμπιστεύομαι απόλυτα».

«Στοπ καρέ» στα παραλειπόμενα του Φεστιβάλ

Μια από τις νεότερες παραδόσεις του φεστιβάλ που τιμούν το σινεμά, έχει αρχίσει εξαιτίας του Γουόνγκ Καρ Γουάι. Οταν πριν από τρία χρόνια, η κόπια του «2046» δεν ήταν έτοιμη έγκαιρα, χρειάστηκε να μεταφερθεί με ιδιωτικό αεροπλάνο και να φτάσει στο Palais με λιμουζίνα. Τώρα πια, έχει γίνει μια συνήθεια για την εναρκτήρια ταινία, όπως λέει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του φεστιβάλ, Τιερί Φρεμό. «Είναι μέρος της παράδοσης του φεστιβάλ πλέον, να κλείνει η αστυνομία τους δρόμους για να περάσει η κόπια. Οχι ο πρόεδρος της Δημοκρατίας ή κάποιος σταρ. Μόνο μια κόπια ταινίας».

Η κόπια του «My blueberry nights» βρισκόταν στο Λος Αντζελες για επεξεργασία μέχρι και δύο μέρες πριν από τη χθεσινή προβολή. Κι αν η πρεμιέρα δεν κινδύνεψε αυτήν τη φορά, οι πρωταγωνιστές της ταινίας δεν ήταν απολύτως σίγουροι για το αποτέλεσμα. Τόσο η Νόρα Τζόουνς, όσο και ο Τζουντ Λο, δεν είχαν δει τίποτα περισσότερο από το τρέιλερ!

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ του κόσμου αρχίζει πλέον να χαρακτηρίζεται από έναν γιγαντισμό που κάνει αρκετά δύσκολες τις συνθήκες εργασίας, τόσο για τους ίδιους τους εργαζόμενους του φεστιβάλ, όσο και για τους δημοσιογράφους. Από φέτος προστέθηκε μια ακόμη αίθουσα, προκειμένου να γίνονται επαναληπτικές προβολές, αφού από τους 4.000 δημοσιογράφους (!) που καλύπτουν φέτος το φεστιβάλ, ένα μόνο μέρος καταφέρνει να μπει στις προβολές, περιμένοντας σε μακριές ουρές.