Κυριακή, 5 Σεπτεμβρίου 2010

67 Mostra di Venezia (8 )





VENUS NOIRE της ABDELLATIF KECHICHE
Μια ακόμη πολυ ενδιαφέρουσα ταινία με θέμα-θυτη μια κοπέλα που αγεται και φερεται σε φιλοθεάμονες αρένες περιέργων, καταθέτωντας τη δικη της ...ομορφιά. Ταινία με πολλαπλές αναγνώσεις και εξαιρετική παραγωγή. Ουσιαστικά μαζι με την ταινία της Κόπολα τα μοναδικά φαβορι.

Την αληθινή ιστορία της Σάαρτζι Μπάρτμαν, μιας μαύρης από τη Νότια Αφρική, που εγκατέλειψε τη χώρα της για ν' ακολουθήσει τον λευκό αφέντη της και να εξευτελίζεται καθημερινά σε διάφορα δημόσια θεάματα στο Λονδίνο και στο Παρίσι στις αρχές του 18ου αιώνα, παρουσιάζει στη «Μαύρη Αφροδίτη» ο αλγερινής καταγωγής Γάλλος σκηνοθέτης Αμπντελατίφ Κεσίς («Κουσκούς με φρέσκο ψάρι»). Συγκλονιστική ταινία, φαβορί σίγουρα για τα βραβεία.

Ξεκινά στο Παρίσι το 1817, όταν στη Βασιλική Ακαδημία Ιατρικής ο επιστήμονας-ανατόμος Ζορζ Κιβιέ παρουσιάζει το εκμαγείο της Σάαρτζι (Σάρα) Μπάρτμαν για να αποδείξει, σ' ένα πλήθος συναδέλφων που τον χειροκροτούν, ότι τα σπάνια χαρακτηριστικά της αποδεικνύουν πως η γυναίκα της φυλής Hottentot είναι πιο κοντά στους πιθήκους από ανθρώπους άλλων φυλών. Στη συνέχεια μεταφερόμαστε εφτά χρόνια πίσω, όταν η Σάαρτζι φτάνει από τη Νότια Αφρική στο Λονδίνο με τον αφέντη της Σεζάρ, που την παρουσιάζει σε τσίρκο ως ξεχωριστό «θηρίο», που ανακάλυψε στην αφρικανική ζούγκλα, την «Αφροδίτη Hottentot». Η οδύσσειά της δεν σταματά εδώ. Οταν αρνείται να επιτρέψει στους επιστήμονες της Βασιλικής Ακαδημίας να εξετάσουν το υποτιθέμενο ξεχωριστό αιδοίο της, ο αφέντης την πουλάει σε παρουσιαστή άγριων θηρίων που την περιφέρει σε ερωτικές συγκεντρώσεις αριστοκρατών. Καταλήγει σε πορνείο, όπου αρρωσταίνει και πεθαίνει πιθανόν από συνδυασμό πνευμονίας και αφροδίσιων νοσημάτων.

Διάφορα εκμαγεία της Σάαρτζι, ο σκελετός της και βάζα που περιείχαν το μυαλό και το αιδοίο της παρουσιάζονταν στο Musee de l' Homme του Παρισιού μέχρι το 1976, όταν αποσύρθηκαν και κλείστηκαν σε αποθήκη. Το 2002 η γαλλική Βουλή ψήφισε ομόφωνα την επιστροφή της «Αφροδίτης του Hottentot» στην πατρίδα της. Στις 9 Αυγούστου 2002, ως τμήμα του εορτασμού της Μέρας της Γυναίκας στη Νότια Αφρική, παρουσία του προέδρου της, το λείψανο της Σάαρτζι Μπάρτμαν θάφτηκε στην επαρχία Cape, όπου γεννήθηκε.

Η ταινία του Κεσίς, παρά τις δύο ώρες και 40 λεπτά που διαρκεί, σε κρατά καθηλωμένο. Πέρα από την εξαιρετική ανάπλαση της εποχής, η κάμερα καταγράφει με την παραμικρή λεπτομέρεια τους εξευτελισμούς στους οποίους υπόκειται η Σάαρτζι, τον στωικισμό με τον οποίο δέχεται τα μαρτύρια, καθώς και τις εκφράσεις και τον διαρκή πόνο από την αρρώστια και το ποτό που αρχίζουν να σημαδεύουν το πρόσωπό της. Εκπληκτική η ερασιτέχνις ηθοποιός Γιαχίμα Τόρες, της αξίζει το βραβείο ερμηνείας. Ο Κεσίς έδωσε ταυτόχρονα και μια σπαραχτική εικόνα των βασάνων στα οποία τόσους αιώνες υποβαλλόταν η γυναίκα.
(Νινος Φενεκ Μικελίδης ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ)
ATTENBERG της ATHINA RACHEL TSANGARI


Συμφωνώντας απόλυτα με το mftm και τον Γιώργο Κρασσακόπουλο


παραπέμπουμε ΕΔΩ για το τρέιλερ και τις απόψεις σχετικά με μια ταινία που απλά η καριέρα της ξεκινά στη Βενετία και είμαστε σίγουροι ότι θα συνεχιστεί στο Τορόντο και σε πολλά άλλα φεστιβάλ του κόσμου, γιατί πέρα από το καλύτερο σενάριο που έχει γραφτεί ποτέ στα ελληνικά, είναι μια ταινία αλήθειας και κατάθεση μη ομολογημένων μέχρι στιγμής μύχιων σκέψεων και συμπεριφορών από τον άγνωστο κόσμο των κοριτσιών .
Οσο για τον ακατανόητο τίτλο και αμετάφραστο ειναι απλά η λανθασμένη φωνητική εκφορά του ονόματος του γνωστου απο τα ντοκιμαντερ του BBC Ατένμπορο απο την ηρωίδα της ταινίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: