61o Φεστιβάλ Καννών
Δευτέρα 19/5
Καλημέρα και πάλι! Ο καιρός έχει στρώσει (έγινες καιρός που στρώνει…) και οι προβολές συνεχίζονται με αμείωτο ρυθμό…
Ξεκίνημα με τη νέα ταινία των αδελφών Νταρντέν. Τίτλος της: «Le silence de Lorna» (Διαγωνιστικό τμήμα).
Η Λόρνα του τίτλου είναι μια νεαρή κοπέλα από την Αλβανία. Προκειμένου να πάρει την βελγική υπηκοότητα, παντρεύεται έναν Βέλγο, ο οποίος είναι τζάνκι. Αφού πάρει την βελγική υπηκοότητα (ενώ προηγουμένως, ο Βέλγος θα έχει βγει από την μέση με ένα overdose…), θα παντρευτεί έναν Ρώσο που θέλει να γίνει Βέλγος! Και από όλη αυτήν την κατάσταση, θα μαζέψει αρκετά χρήματα ώστε μαζί με τον πραγματικό εραστή και ομοεθνή της, να ανοίξει ένα σνακ μπαρ. Όμως, η Λόρνα αρχίζει να συμπαθεί τον άντρα της – ιδίως από τη στιγμή που εκείνος της ζητά βοήθεια για να κόψει τα ναρκωτικά. Μηχανεύεται τρόπους ώστε να πάρει διαζύγιο, χωρίς να τον βγάλουν από τη μέση εκείνοι που έκαναν τις συμφωνίες. Νομίζει πως τα καταφέρνει. Μια νύχτα που ο «άντρας» της, αφού έχει κατορθώσει να παραμείνει «καθαρός», είναι έτοιμος να ξαναπάρει ναρκωτικά, η Λόρνα, για να τον αποσπάσει, κάνει έρωτα μαζί του. Κι από εκεί και πέρα τα πράγματα παίρνουν μια εντελώς διαφορετική τροπή… Η νέα ταινία των αδελφών Νταρντέν έχει όλα τα χαρακτηριστικά τους αλλά τους βρίσκει και λίγο αλλαγμένους. Και πάλι στο κέντρο της ιστορίας έχουμε ένα κοινωνικό πρόβλημα: κάποιοι άνθρωποι κάνουν το οτιδήποτε για να τα βγάλουν πέρα στον άδικο δυτικό κόσμο. Αυτήν τη φορά, όμως, δεν βλέπουμε πλάνα μεγάλης διαρκείας ούτε έχουμε κάμερα στο χέρι που ζαλίζει: το μοντάζ έχει το ρόλο του ενώ για πρώτη φορά σε ταινία των αδελφών από το Βέλγιο (πάλι Βέλγιο!), ακούγονται τραγούδια και μουσική! Η ταινία συγκινεί και γοητεύει. Προπάντων, ενώ νομίζεις ότι ξέρεις τι θα γίνει παρακάτω, σε αιφνιδιάζει. Λίγο κι εδώ το φινάλε τα χαλάει ελαφρώς: δεν δικαιολογείται από έναν χαρακτήρα τόσο δυνατό και στέρεο όπως η Λόρνα, να μιλάει στο αγέννητο (και ανύπαρκτο;) παιδί της, μετά από ένα σοκ που βιώνει, που αρχικά φαίνεται να μην την επηρεάζει… Για Χρυσό Φοίνικα τα πράγματα ίσως να είναι δύσκολα (έχουν ήδη πάρει… δύο!) αλλά για σενάριο και για την πρωταγωνίστρια, Άρτα Ντομπρόσι, υπάρχουν ισχυρές ενδείξεις για βραβεία…
Για επόμενη ταινία, διαλέξαμε μία από το Μάρκετ: μια γερμανική ταινία που έχει σπάσει τα ταμεία στη χώρα της. Τίτλος της; «Keinohrhasen» του Τιλ Σβάιγκερ.
Ο Λούντο είναι δημοσιογράφος σε «κίτρινη» φυλλάδα του Βερολίνου, πολύ καλός στη δουλειά του. Φαίνεται αμοραλιστής: κάνει ότι μπορεί για να βγάλει σκανδαλιστική είδηση και πάντα βρίσκει τον τρόπο να ρίχνει ωραίες γυναίκες – one night stands, μιας που δεν τον ενδιαφέρουν οι μόνιμες σχέσεις. Όταν για το κυνήγι μιας είδησης το παρακάνει, πατώντας το νόμο, συλλαμβάνεται, δικάζεται και καταδικάζεται σε 500 ώρες κοινωνικής εργασίας. Τις κάνει σε ένα νηπιαγωγείο, όπου «αρχηγός» είναι μια όμορφη αλλά ατημέλητη κοπέλα, την οποία γνωρίζει από το παρελθόν. Εκείνη, προσπαθεί να τον εκδικηθεί για ότι κακό της είχε κάνει όταν ήταν παιδιά. Εντέλει, την κερδίζει και γίνονται φίλοι. Μάλιστα, μια νύχτα που εκείνη μεθάει, κάνουν και έρωτα! Η κατάσταση μπερδεύεται. Τελικά, που θα καταλήξει η σχέση τους; Μια χαρά εμπορική ταινία, με ωραίους πρωταγωνιστές, καλό σενάριο και καταπληκτικό σάουντρακ. Ακολουθεί όλα τα κλισέ μιας ρομαντικής κομεντί και το κάνει πάρα πολύ καλά. Λογικό το ότι έχει κάνει τόσα πολλά εισιτήρια στη Γερμανία…
Γενικώς, αποφασίσαμε την ημέρα αυτή να δούμε ότι πιο εμπορικό μπορούσαμε – να ξεχάσουμε λίγο τα του φεστιβάλ αυτού - καθεαυτού. Και η επιλογή που κάναμε μας δικαίωσε. Ταινία του Μάρκετ λοιπόν το «The Deal» του Στίβεν Σάχτερ, με τους Μεγκ Ράιαν, Γουίλιαμ Μέισι και L.L. Cool J στους βασικούς ρόλους. Ένας παραγωγός του Χόλιγουντ που έχει χρόνια να γυρίσει ταινία, αποφασίζει να θέσει τέρμα στη ζωή του. Τον σταματάει ο ανιψιός του, που του πηγαίνει ένα σενάριο για τον Ντισραέλι, πρωθυπουργό της Μεγάλης Βρετανίας στα τέλη του 19ου αιώνα. Βλέποντας και μια είδηση πως ένας μεγάλος χολιγουντιανός σταρ (που πρόσφατα… αλλαξοπίστησε και ασπάστηκε τον ιουδαϊσμό) θέλει να γυρίσει μια ταινία που να προωθεί τα σχετικά με τη νέα του θρησκεία, αποφασίζει να πουλήσει φούμαρα και να τον συνδέσει στην ταινία. Πείθει μεγάλο στούντιο και έρχεται σε επαφή με μια γυναίκα που είναι στέλεχος του εν λόγω στούντιο, να γυρίσουν την ταινία, αφού αλλάζει τα φώτα στο σενάριο του ανιψιού. Μια σειρά από… κουλά πράγματα αρχίζουν να λαμβάνουν χώρα… Μια χιουμοριστική ματιά στα παρασκήνια του Χόλιγουντ αποτελεί η ταινία, το σενάριο της οποίας υπογράφει ο ίδιος ο Γουίλιαμ Μέισι. Έχει πλάκα, είναι αρκούντως σουρεάλ και δηκτικό για το πώς λειτουργεί ο συγκεκριμένος κόσμος, ένας «Παίκτης» πιο χαλαρός και πιο αστείος και με μια Μεγκ Ράιαν που μας έχει λείψει και βρίσκεται στα καλύτερά της. Εμπορικό και ωραίο…
3η και τελευταία ταινία από το Μάρκετ (είπαμε: κάναμε ένα διάλειμμα, πήγαμε και σε ένα πάρτι – αυτό της Fortissimo, όπου μεταξύ των καλεσμένων ήταν και ο μονίμως κρυμμένος πίσω από τα μαύρα γυαλιά του, Γουόνγκ Καρ Γουάι), ένα θρίλερ από τη Δανία.
Τίτλος του: «Det som ingen ved» του Σόρεν Κραγκ Γιάκομπσεν. Ένας διασκεδαστής παιδιών θα ταραχθεί όταν η αδελφή του πνίγεται κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες. Ο Τόμας (έτσι λένε τον ήρωά μας) υποψιάζεται πως ο θάνατός της έχει να κάνει με την δουλειά του πατέρα του στις Μυστικές Υπηρεσίες της Δανίας. Πατέρας που έχει πεθάνει από καρκίνο εδώ και πολύ καιρό. Ο Τόμας προσπαθεί να λύσει το μυστήριο, γρήγορα όμως θα καταλάβει πως η ζωή η δική του όσο και της οικογένειάς του κινδυνεύει από μια οργάνωση μέσα στις μυστικές υπηρεσίες… Το «Defense of the realm» μου θύμισε αυτή η ταινία. Ένα πολιτικό θρίλερ για το κράτος που παρακολουθεί τους πολίτες «για να τους προστατέψει» (σας κάνει κάτι σε σι φορά ι αυτό, έτσι;), ενώ ουσιαστικά εξυπηρετεί άλλους σκοπούς είναι τούτο εδώ. Καλοφτιαγμένο, γρήγορο, μικρό σε διάρκεια, με καλούς ρυθμούς, προσφέρει ότι υπόσχεται χωρίς πολλές φιοριτούρες…
Τελευταία ταινία της ημέρας το «Two lovers» του Τζέιμς Γκρέι (Διαγωνιστικό τμήμα).
Ο Λέοναρντ είναι ένας 30αρης που ζει με τους γονείς του κάπου στη Νέα Υόρκη. Είναι ερασιτέχνης φωτογράφος, δουλεύει περιστασιακά στο καθαριστήριο του πατέρα του και πάσχει από κατάθλιψη εξαιτίας ενός χωρισμού. Οι γονείς του, στο πλαίσιο μιας προσεχούς συμφωνίας για το μαγαζί τους, αλλά και για να τον βοηθήσουν, κανονίζουν να γνωρίσει την Σάντρα, μια όμορφη κοπέλα, ίδιου θρησκεύματος (είναι εβραίοι) και με οικογένεια που ασχολείται επίσης με καθαριστήρια. Η Σάντρα γουστάρει τον Λέοναρντ, ο Λέοναρντ, όμως, έχει αλλού το μυαλό του και συγκεκριμένα στη Μισέλ, μια νέα του γειτόνισσα η οποία τα «έχει» με έναν παντρεμένο… Δεύτερη εν συνεχεία χρονιά που ο Γκρέι συμμετέχει στο διαγωνιστικό του φεστιβάλ των Καννών με πρωταγωνιστή τον Χοακίν Φίνιξ. Αυτήν τη φορά διηγείται μια ερωτική ιστορία. Ενώ, όμως, το σενάριο δεν φαίνεται να διαθέτει κάτι το εντελώς νεωτερίστικο και πρωτότυπο, η ταινία έχει μιαν παράξενη γοητεία. Κι αυτό έχει να κάνει με τον ιδιαίτερο τρόπο που ο Γκρέι συνθέτει τα πλάνα του και τις σκηνές του. Έχει όμως κι άλλες παραξενιές η ταινία. Μας φάνηκε περίεργο πχ που η Ιζαμπέλα Ροσελίνι υποδύεται τη μητέρα του Φίνιξ! Μας φάνηκε περίεργο που ο χαρακτήρας του Φίνιξ έχει κάτι το εφηβικό (εντάξει, δεν δικαιολογείται εντελώς μια τέτοια συμπεριφορά από έναν ενήλικα, μόνο και μόνο επειδή τον παράτησε η αγαπημένη του). Μας φάνηκε παράξενο που ο Ηλίας Κοτέας υποδύεται τον παντρεμένο εραστή της Μισέλ. Και μας φάνηκε παράξενο που η Γκουίνεθ Πάλτροου παίζει έναν ρόλο όπου δεν είναι η απόλυτη ντίβα αλλά ένας χαρακτήρας με ελαττώματα, εθισμένη στον… Κοτέα και τα έκστασι, η οποία μάλιστα σε μια σκηνή της ταινίας, δείχνει και το στήθος της (οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι έχει… μεγαλώσει από τότε που έγινε μητέρα – το ξέρω, είναι άθλιο και σοβινιστικό το παραπάνω σχόλιο μα έπρεπε να το μοιραστώ μαζί σας!). Ενδιαφέρουσα ταινία…
Τα λέμε και αύριο…
Over and out…
Θόδωρος Γιαχουστίδης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου